Mijn eerste week in Chile - Reisverslag uit Rancagua, Chili van Anne Remmen - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in Chile - Reisverslag uit Rancagua, Chili van Anne Remmen - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in Chile

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

16 Augustus 2014 | Chili, Rancagua

Hola a todos !

Sinds ik van het kamp ben vertrokken naar mijn gastgezin heb ik nog niet zo veel van me laten horen. Ik zou vanaf het begin beginnen :
Op zondag kwamen alle gast-ouders hun 'kinderen' ophalen. Dat zou gebeuren tussen 10 en 11. Het was leuk om te zien hoe de families en de andere kinderen reageerden toen ze elkaar voor het eerst in het echt zagen. Iedereen was erg zenuwachtig voor het ontmoeten van hun families. Rond kwart over 11 stond ik nog met 4 andere studenten te wachten op onze gast-ouders en om half 12 stonden we er nog met z'n 2e. Later bleek dat mijn gastgezin de weg niet kon vinden en dus te laat was om mij op te halen (beter laat dan nooit).
We zijn na een leuke eerste ontmoeting maar de auto gegaan en naar een tante gereden. Vervolgens zijn we doorgereden naar huis. Eenmaal aangekomen in Rancagua hadden ze het huis helemaal versierd en een poster met 'welcome home Anne' aan de deur opgehangen. Ze hadden de hele familie uitgenodigd voor een BBQ omdat ik was 'geboren' in hun familie. De hele familie had allerlei cadeautjes en kleinigheidjes voor me gekocht en ik had natuurlijk de nodige typische Hollandse lekkernijen meegenomen.
Na de BBQ ben ik mijn spullen gaan uitpakken en mijn 'hoekje' van de kamer gaan inrichten. Ik vond het uitpakken van mijn koffer best even een moeilijk en stom moment omdat ik toen pas echt echt het besef had dat ik hier een jaar ga wonen.

Afgelopen maandag was mijn eerste schooldag waar ik erg naar uitkeek, al best wel een tijdje. Aangekomen op mijn eerste schooldag werd ik uitgebreid verwelkomt door allerlei school-hoofdleiders en leraren (die overigens GEEN Engels spreken behalve de lerares Engels). Het is hier trouwens heel normaal om de leraren elke dag een kus op de wang te geven wanneer je bijvoorbeeld school binnenkomt. Niet alleen de leraren maar ook vreemde geef je geen hand als je je wilt voorstellen, maar 1 kus op de wang.
Mijn eerste les ga ik ook nooit meer vergeten. De eerste les die ik moest volgen was biologie , het ontleden van een koeienoog...
De mensen op mijn school zijn (net als de meeste Chileense jongeren) heel erg verlegen. De meeste tenminste. Mij word verteld dat iedereen heel erg uitgekeken heeft naar mijn komst maar te verlegen zijn om in het Engels een gesprek tegen me te beginnen. Tijdens mijn eerste schooldag en zelfs nu nog (vrijdag) zie ik iedereen in 'het geheim' naar me kijken.
Maandag na school ben ik naar het centrum gegaan voor een korte rondleiding en op dat moment had ik wel echt door dat hier niet vaak meisjes komen die blond en lang zijn... In de avond zijn we met het gezin uit eten geweest en daarna de bergen in gegaan (20 minuten rijden vanaf huis) om Rancagua bij nachtlicht te zien. Super koud maar super mooi !

Dinsdag uit school zijn we naar de ambassade geweest om mijn Chileense ID-kaart aan te vragen. Na een hele ondervraging op de ambassade zijn we naar de supermarkt gegaan, wat nogal een uitje is omdat de supermarkt net zo groot is als heel Diepenveen.
In de avond na een middagje met de vrienden van Jose Manuel zijn Mane, Marcella en ik opnieuw de bergen in gegaan om vallende sterren te kijken (helaas niet gezien overigens).

Woensdag waren Mane en ik 'ziek' voor school. Ik moest een officiële foto maken voor mijn ID-kaart en omdat mama2 niet zo goed (slecht) Engels spreekt moest Mane mee voor een vertaling.
Na een ochtendje foto's maken (de wachtrij was 1 uur en 15 minuten) zijn we naar Santiago gereden om een middagje te winkelen. Het was een erg leuke dag en heb erg genoten van de mooie stad (zeker een aanrader).

Gister (donderdag) ben ik tot 14:30 naar school geweest en na afloop zijn we naar een winkel gegaan om voetbalkaartjes voor de plaatselijke GAE wedstrijd te kopen (Rancagua vs Santiago). Na een tijdje thuis te hebben gezeten zijn we naar Marlen's (klasgenootje) huis gegaan om daar met andere klasgenoten sushi te maken. Na de sushi hebben we nog een film gekeken (die ik maar half heb gezien omdat ik in slaap viel aangezien ik NOGSTEEDS een jatlag heb)

Vandaag (vrijdag) had ik een vrije dag omdat het een nationale feest dag is. Ik heb lekker kunnen uitslapen en mijn deel van de kamer kunnen opruimen en wat foto's op kunnen hangen. Ook heb ik de dag besteed om even met iedereen te kunnen skypen. Aan het einde van de middag ben ik met Mane, Valentina (schoolgenootje), Vincente (vriendje van Mane) en Philipe (vriend van Vincente) naar de Macdonalds geweest. Na een leuke avond hebben Mane, Valentina, Jose en ik nog een film gekeken.

Morgen gaan we er vroeg uit om eerst naar de voetbalwedstrijd van Jose te kijken en daarna naar de wedstrijd van O'higgings te gaan (wat 5 minuten lopen is vanaf mijn huis).
Volgend weekend gaan we met de paarden van een oom de bergen in en dat weekend erop ga ik met de familie en een vriend van Jose of skiën of naar zee.

Zoals je misschien kan lezen heb ik het erg naar mijn zin en heb ik nog geen echte heimwee gehad. Ik mis thuis heel erg maar vind het hier nu nog veel te leuk om naar huis te willen. Met mijn Spaans gaat het goed. Ik leer tijdens school veel uit mijn Spaanse boek en kan uit sommige Spaanse gesprekken woorden halen waaruit ik kan opmaken waar ze het over hebben.
Ik vind het heel leuk en heb erg geboft met mijn leuke, gastvrije en lieve gast-familie. Ook al ga ik niet met het volste plezier naar school (omdat het vooral in het Spaans is en ik niets snap van alles lessen) kan ik altijd uitkijken naar de weekenden en de uren buiten school.
Ik kan het erg goed vinden met mijn gast zusje Mane en gast broer Jose Manuel. Ik hoop dat mijn Spaans in mijn volgende blog nog beter is want dat betekend waarschijnlijk dat ik het ook leuker vind om naar school te gaan

Veel liefs uit het nu oh zo koude Chili !
Adios !

  • 16 Augustus 2014 - 15:28

    Paul Van Remmen:

    Hoi lief,
    Deze trotse pa heeft met heel veel plezier je verhaal gelezen. Ga ze stuk voor stuk voor je uitprinten. Nog wat foto's erbij en voor nu een voor later een super dokument. Tot face time. Dz & hvj

  • 17 Augustus 2014 - 00:02

    Marijn:

    Mooi verhaal, Anne. Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt. Met je Spaans komt het helemaal goed. Dat komt nooit van de een op andere dag. :)

  • 17 Augustus 2014 - 07:30

    Pieter:

    Hola Anne,
    Erg leuk om over je eerste ervaringen in Chili via je blog te lezen. Wat heb je in een week al ontzettend veel meegemaakt. Het jaar in Chili zal wel omvliegen met zoveel lieve mensen om je heen en al die leuke dingen die je kunt doen. En als straks de temperatuur omhoog gaat dan denk je vast niet meer aan Diepenveen. Is Rancagua net zo goed als GAE, of ben je niet naar de wedstrijd geweest? Geniet ervan!

  • 17 Augustus 2014 - 11:12

    Richard:

    Hoi Anne, je maakt ons heel nieuwsgierig naar de wandel en skimogelijkheden. Dat spaans zal wel met sprongen verbeteren nu je de hele dag in de spaanse omgeving zit. Maar ook in je studieboeken kijken, dan werken theorie en praktijk goed samen!
    Maar vooral erg leuk dat je zo te horen zo'n lieve familie hebt getroffen. Hoe lang duurt het nog voordat je in foutloos spaans kunt zeggen: MIjn goede opa zei altijd: "wat zijn er toch veel aardige mensen....".


    liefs, richard

  • 17 Augustus 2014 - 13:34

    Sara Beishuizen:

    Haha Anne wat een geweldig verhaal! En dat koeienoog meteen, niet te geloven...! Zet m op en dikke kus

  • 17 Augustus 2014 - 13:56

    Jan Paul Steer:

    He Anne,

    Wat een leuk bericht en wat gaaf dat je het naar je zin hebt. Onwijs trots op je hoe je dit doet, ga lekker genieten en suc6 met school. Straks spreek je vloeiend Spaans!

    Jp

  • 17 Augustus 2014 - 14:53

    Linda:

    Ha lieve Anne,

    Wat leuk dat je ons zo laat meegenieten van je belevenissen! Gaat helemaal goed komen dit jaar, niet alleen omdat je bij zo'n lieve familie terecht bent gekomen maar zeker ook door jouw instelling! Geniet volop en een hele dikke kus!

  • 17 Augustus 2014 - 19:48

    Paul En Helene:

    Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Wat heb je in die eerste week al veel gedaan! Wel fijn dat je gastfamilie zo leuk is en zoveel onderneemt.
    Paul vraagt zich af of je in Chili ook Franse frietjes krijgt bij McDonalds.
    Is het eten bij die mensen thuis ook lekker? Wat eet je bijvoorbeeld?
    Succes en veel plezier!

  • 18 Augustus 2014 - 21:25

    Willy:

    Hallo Anne
    Ik vindt het leuk dat je een leuk gastgezin heb.
    Heb aandacht je verhaal gelezen, vond het heel mooie,
    vond het verhaal van het koeienoog heel leuk, vond je het niet eng, het zou mij niks wezen.
    veel succes en veel plezier groetjes van Hans en Willy


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Rancagua

Anne

Volg mijn reis naar Chili !

Actief sinds 22 Juni 2014
Verslag gelezen: 1287
Totaal aantal bezoekers 15332

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2014 - 02 Juli 2015

Chili 2014-2015

Landen bezocht: